Usein kysytyt kysymykset - Parking Energy

Usein kysytyt kysymykset

Tekninen tuki

Lataa operointipalvelusi mobiilisovellus joko Google Playstä tai App Storesta.

Lisää haluamasi tunnisteet ja maksutapa operointipalvelun sovellusta käyttäen.

Vaihtoehtoisesti tunnistaudu suoraan QR-koodilla tai maksupäätteellä,

Rekisteröidyttyäsi käyttäjäksi ja lisättyäsi maksutapasi, voit aloittaa latauksen joko näyttämällä laitteelle applikaatioon lisäämäsi tunnisteen, lukemalla applikaatiolla tai kameralla laitteessa olevan QR-koodin, tai maksamalla maksupäätteellä, mikäli sellainen löytyy kohteesta.

Julkisissa latauspisteissä voit myös valita latauspisteen suoraan operaattorin mobiilisovelluksen kartan listalta.

Lataus lopetetaan irroittamalla latauskaapeli ensin autosta ja sitten latauslaitteesta, ellei kaapeli ei ole kiinteä. Latauksen voi laittaa tauolle sovelluksesta. Tauolle laittaminen ei lopeta latausta. Jos latauksessa on aikaperustainen maksu, se jatkuu kunnes kaapelin irroittaa autosta ja latauslaitteesta, ellei kaapeli ole kiinteä.

Latauksen nopeus riippuu käytetystä latauslaitteesta, latauskaapelista, kaapeloinnista, sulakkeiden koosta ja auton sisäisen laturin tehosta.

Suko-älymoduulien maksimiteho on 3,7kW, jota voi rajoittaa myös latauskaapeli. Yleensä autojen mukana tulee 10A kaapeli, joka vastaa 2,3kW lataustehoa.

Yksivaiheisen Mini-latauspisteen maksimiteho on 7,4kW yhdestä vaiheesta. Joissain autoissa auto voi rajoittaa tehoksi 3,7 kW.

Tehokkaammissa T2Max-laitteissa maksimiteho on 22 kW. Laite ilmoittaa kentän kapasiteetin ja kuormitustilanteen mukaisen arvion lataustehosta laitteen näytöllä. Auton sisäinen laturi voi myös rajoittaa tehon alemmaksi, esim. 11 kW tasolle.

Jos latauskentän sulakkeet ovat täynnä, saattaa lataus mennä myös kokonaan kuormanhallinnan määrittelemään jonoon. Lataus jatkuu tällöin kun kapasiteettia vapautuu.

Parking Energy on vastuussa latauslaitteiden toimivuudesta ja korjaa niihin liittyvät viat takuuajan ja takuuehtojen puitteissa, kun on saanut vikailmoituksen latauspisteoperaattorilta.

Parking Energy ei kuitenkaan ole vastuussa ilkivallasta tai mahdollisista väärinkäytöstä johtuvista vioista.

Kyllä on! Sähköautojen latauskaapelit on varustettu rajoittimilla, jotka rajoittavat latausvirran automaattisesti turvalliselle tasolle.

Parking Energyn latauslaitteessa on lisäksi aktiivinen lämmönhallinta, joka katkaisee sähkönsyötön automaattisesti, jos lämpötila on vaarassa nousta liian korkeaksi.

Sähköauton lataamisaika riippuu muutamista eri tekijöistä:
1. Akun koosta
2. Latausaseman lataustehosta (teho)
3. Käyttämästäsi latauskaapelista

 

Pääsääntöisesti sähköautot ehtivät latautua täyteen yön aikana, jolloin ne eivät ole enää kuormittamassa sähköverkkoa aamulla, kun polttomoottoriautojen lämmitys alkaa.

Hinnat ja laskutus

Parking Energy laskuttaa kerran kuukaudessa edellyttäen, että laskutusraja 10 € (alv 0 €) saavutetaan. Laskutusrajan alittavat tapahtumat laskutetaan pidemmällä viiveellä.

Lataussähkön hinnan määrittää aina pysäköintialueen sähkösopimuksen haltija – esim. taloyhtiö, kiinteistöyhtiö tai pysäköintioperaattori. Parking Energy laskuttaa lataajaa käytön mukaan ja hyvittää veloituksen eteenpäin ko. kohteen sähkösopimuksen haltijalle. Sähkön hinta on kiinteä, eikä siinä ole mahdollista ottaa huomioon esim. yö- tai pörssisähköä. Lisäksi käyttäjältä laskutetaan Parking Energyn laskutuslisä, joka on 0,02 €/kWh (sis alv). 

Sähkösopimuksen haltijalla on oikeus korottaa tai laskea sähkön hintaa tarpeen vaatiessa. Taloyhtiö (tai muu sähkösopimuksen haltija) vastaa myös asiasta tiedottamisesta. 

Erittely latauksistasi on näkyvissä mobiilisovelluksessa. Muistathan ladata aina sovelluksen uusimman version.

Parking Energy Oy on suomalainen yritys ja laskuttaa sinua nimellä Parking Energy Oy (entinen Parkkisähkö Oy) ja laskutamme ainoastaan Parking Energy Oy -nimellä. Muun nimiset latauspalvelutarjoajat toimivat omilla nimillään ja ovat erillisiä yrityksiä, eikä Parking Energyllä ole näkyvyyttä muiden palveluntarjoajien latauksiin.

Voit ilmoittaa uuden maksajan tiedot osoitteeseen laskutus@parkingenergy.com. Lisää mukaan nimesi, puhelinnumerosi, autosi rekisteritunnus sekä laskutettavan yhteisön tiedot.

Sopimusasiat

Voit päivittää yhteystietosi latausapplikaation kautta, jolloin ne muuttuvat myös meidän järjestelmässämme. Pidäthän yhteystietosi (osoite ja sähköposti) aina ajan tasalla.




Ensimmäisen sopimuskauden kesto on 12 kuukautta, minkä jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Sopimuksen irtisanomisaika on yksi täysi kalenterikuukausi.

Sopimuksen voit irtisanoa ilmoittamalla joko yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse osoitteeseen info@parkingenergy.com.

Suoritamme latauslaitteiden asennukset pääsääntöisesti kuukauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. 

Piharasiassa, latauslaitteissa ja sähköasennustöissä on kahden vuoden takuu.

Jos muutat pois taloyhtiöstä on ensisijainen vaihtoehto myydä latauslaite seuraavalle autopaikan omistajalle tai taloyhtiölle. Latauslaitteen siirrosta toisen nimiin tulee aina ilmoittaa Parking Energylle yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse .

Omistuslaitteen mukaan ottaminen:

Ensin tulee selvittää, onko uudessa taloyhtiössäsi Parking Energyn kanssa tehty sopimus latausvalmiudesta (pikaliittimet). Mikäli latausvalmius löytyy, voidaan laite siirtää uuteen kohteeseen ja Parking Energy veloittaa siirtokulut hinnaston mukaisesti. Jos valmiutta ei ole, laitteen siirtäminen ei ole mahdollista.

Ennen kuin latauslaite luovutetaan asiakkaan mukaan, täytyy latauslaitteelle suorittaa kohteessa Parking Energyn toimesta ennallistaminen. Asiakkaan ei tule milloinkaan siirtää laitetta omatoimisesti. Parking Energy kuittaa latauslaitteelle tehdyn ennallistamisen asiakkaalle sähköpostilla.

Jos samaa lataustolppaa käyttää myös toinen henkilö:

Mikäli siirrettävän latauslaitteen yhteydessä on myös viereisen autopaikan latauslaite, arvioidaan jäljelle jäävän laitteen käyttötarkoituksen mukaan, onko pois muuttavan henkilön mahdollista ottaa laite mukaansa. Mikäli laitetta ei ole mahdollista siirtää, voi Parking Energy tapauskohtaisesti lunastaa laitteen asiakkaalta erikseen määriteltävällä käytetyn latauslaitteen hinnalla tai tarjota asiakkaalle toista vastaavaa laitetta.

Yleiset kysymykset taloyhtiöille

Jos taloyhtiöön on jo asennettu Parking Energy -latausvalmius, voit pyytää latauslaitteen tai -palvelun tilausohjeen ja hinnaston isännöitsijältäsi. Latauslaitteen tilaaminen edellyttää, että kohteella on voimassa oleva operointisopimus Parking Energyn kanssa.

Vuoden määräaikaisuuden jälkeen taloyhtiöiden operointisopimuksissa irtisanomisaika on kolme kuukautta.

Käyttökustannuksia ei aiheudu. Latauspalvelun käyttäjä (autoilija) maksaa  palvelumaksut sekä kuluttamansa sähkön.

Taloyhtiö/kiinteistö määrittää sähkön hinnan. Käyttäjä maksaa Parking Energylle käytetystä sähköstä ja Parking Energy tilittää energiayhtiöiden laskut taloyhtiölle/kiinteistölle. 

Kyllä noudattaa, esim kulutettu sähkö hyvitetään taloyhtiölle/kiinteistölle.

Taloyhtiö/kiinteistö on vastuussa omasta sähköinfrastruktuuristaan, mukaan lukien piharasiat ja lämmitystolpat. Latauslaitteet ovat Parking Energyn vastuulla.

Jos muutat pois taloyhtiöstä on ensisijainen vaihtoehto myydä latauslaite seuraavalle autopaikan omistajalle tai taloyhtiölle. Latauslaitteen siirrosta toisen nimiin tulee aina ilmoittaa Parking Energylle yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse .

Omistuslaitteen mukaan ottaminen:

Ensin tulee selvittää, onko uudessa taloyhtiössäsi Parking Energyn kanssa tehty sopimus latausvalmiudesta (pikaliittimet). Mikäli latausvalmius löytyy, voidaan laite siirtää uuteen kohteeseen ja Parking Energy veloittaa siirtokulut hinnaston mukaisesti. Jos valmiutta ei ole, laitteen siirtäminen ei ole mahdollista.

Ennen kuin latauslaite luovutetaan asiakkaan mukaan, täytyy latauslaitteelle suorittaa kohteessa Parking Energyn toimesta ennallistaminen. Asiakkaan ei tule milloinkaan siirtää laitetta omatoimisesti. Parking Energy kuittaa latauslaitteelle tehdyn ennallistamisen asiakkaalle sähköpostilla.

Jos samaa lataustolppaa käyttää myös toinen henkilö:

Mikäli siirrettävän latauslaitteen yhteydessä on myös viereisen autopaikan latauslaite, arvioidaan jäljelle jäävän laitteen käyttötarkoituksen mukaan, onko pois muuttavan henkilön mahdollista ottaa laite mukaansa. Mikäli laitetta ei ole mahdollista siirtää, voi Parking Energy tapauskohtaisesti lunastaa laitteen asiakkaalta erikseen määriteltävällä käytetyn latauslaitteen hinnalla tai tarjota asiakkaalle toista vastaavaa laitetta.

Kysyttävää?

Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme tai jättää yhteydenottopyynnön.

Yhteydenottopyyntö